پچ پوستی بدون درد برای مدیریت دیابت نوع 2

26 دسامبر 2017- محققان موسسه‌ی ملی تصویربرداری بیومدیکال و بیومهندسی موسسه‌ی ملی سلامت(NIBIB) یک فرمول بیوشیمیایی خلاقانه از ترکیبات مینرالیزه تهیه کرده‌اند که قادر است به تغییرات قند در خود پاسخ داده و به طور خودکار مقدار قند خون را برای روزهای متوالی تنظیم کند.در یک مطالعه‌ی اثبات مفهومی بر روی موشها، مشخص گردید که یک پچ پوستی با مواد شیمیایی مینرالیزه به تغییرات شیمی خون پاسخ داده و می تواند میزان قندخون را برای روزها تنظیم کند.

برای میلیون ها فرد مبتلا به دیابت نوع 2 هوشیاری در مورد افزایش یا کاهش قند خون کلید سلامت است. اندازه‌‌گیری قند خون قبل از صرف غذا با گلوکومتر و تزریق انسولین یک روش ضروری اما دردناک برای حفظ سلامت این بیماران است.

پرفسورLeapman   مدیر علمی NIBIB گفت: این رویکرد آزمایشگاهی می‌تواند راهی برای بهره‌گیری از این واقعیت باشد که بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هنوز هم می‌تواند مقداری انسولین تولید کند. او افزود: کاربرد یک پچ پوستی دارای میکرونیدل بصورت هفتگی بسیار آسانتر از اندازه‌گیری مکرر قند خون در طول روز بوسیله‌ی گلوکومتر است.

 محققان موسسه‌ی NIBIBبه رهبری دکتر Chen، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه تصویربرداری مولکولی و بیومدیسین در حال کار بر روی درمان جایگزین برای تنظیم قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از پچ پوستی بدون درد هستند. در 24 نوامبر 2017، آنها نتایج این درمان را برای نشان دادن اثر بخشی بالقوه‌ی آن بصورت آنلاین در مجله‌ی Nature Communications منتشر کردند.

 پایه‌ی اصلی این پچ آزمایشگاهی ماده ای بنام آلرژینات است که یک ماده‌ی طبیعی شبیه به صمغ  است که از جلبک‌های قهوه‌ای استخراج می‌شود. این ماده با عوامل درمانی مخلوط شده و درون میکرونیدل‌های پچ پوستی پر می‌شود. دکتر Chenمی‌گوید: آلژینات یک ماده‌ی قابل انعطاف و نسبتاً نرم است به همین دلیل می‌تواند وارد پوست شود اما در عین حال دردی را که سوزنهای معمولی ایجاد می‌کنند، بوجود نمی‌آورد.

 محققان گروه دکتر Chen، آلژینات را با فرمولاسیونی از ذرات بیوشیمیایی ادغام کردند، این ذرات قابلیت تحریک سلولهای بتا را برای تولید انسولین در هنگام مورد نیاز دارند و هنگامیکه مقدار قند خون به حالت طبیعی باز می‌گردد، از این تحریکات کاسته می‌شود، سیستم تحویل پاسخگو در این پچ پوستی می‌تواند نیاز بدن به انسولین را برای روزها برآورده کند.

 دکتر Chen می‌گوید: دیابت یک بیماری بسیار جدی است که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است او توضیح داد که تیم تحقیقاتی‌اش بخشی از یک گروه از محققان و طراحان دارویی با ایده‌های رقابتی هستند که همگی به دنبال کشف یک فرمولاسیون طولانی‌الاثر می‌باشند. پچ پوستی جدید دارای فورمولاسیونی است که به غلظت قند موجود در خون پاسخ می‌دهد و از این طریق به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

در فورمولاسیون این پچ پوستی، پرفسور Chen دو ترکیب دارویی Exendin-4 و گلوکز اکسیداز را گنجانده است، این دو ترکیب با شیمی خون واکنش داده و ترشح انسولین را تحریک می‌کنند. هر یک  از این دو ترکیب با ذرات فسفات معدنی مینزالیزه شده‌اند تا پایداری آنها تا زمان مورد نیاز تضمین شود. با افزایش غلظت قند در خون، اسیدیته‌ی خون افزایش می‌یابد و پیوند داروی Exendin-4 با ذرات فسفات معدنی، ضعیف می شود و این دارو وارد خون می‌گردد.

 Exendin-4 از نظر آرایش ژنتیکی شبیه به مولکولی است که در بدن تولید و در روده در پاسخ به مصرف غذا ترشح می‌‌شود. تصور می‌شود که Exendin-4 نسبت به مولکول طبیعی مشابه ی آن دارای عملکرد ضعیف‌تری باشد. محققان از Exendin-4 استفاده کردند زیرا برای مدت یک ساعت یا بیشتر در خون باقی مانده و تخریب نمی‌شود؛ به همین دلیل پس از انتشار دارای اثری طولانی است. البته چنانچه این ماده بیش از حد جذب شود، می‌تواند باعث القای حالت تهوع گردد.

برای کنترل جذب سریع این ماده، محققان آنرا با ذرات فسفات کلسیم معدنی ترکیب کردند که سبب تثبت آن تا زمان بروز واکنش شیمیایی دوم شود. واکنش شیمیایی دوم واکنشی است که با ترکیب دوم موجود در پچ اتفاق می‌افتد، یعنی گلوکز اکسیداز که با بافر معدنی فسفات مس درون پچ پایدار شده است.

دکتر Chen توضیح داد: هنگامیکه مقدار قندخون از یک آستانه‌ای بالاتر برود واکنشی با فسفات مس و گلوکز اکسیداز آغاز می شود که موجب افزایش اسیدیته‌ خون به میزان اندک می گردد، همین افزایش اسیدیته سبب می‌شود فسفات کلسیم موجود در پچ، مقداری  Exendin-4 را آزاد کند.

افزایش قند خون باعث انتشار Exendin-4 می‌شود، اما Exendin-4 باعث تحریک ترشح انسولین و کاهش مقدار قند خون می‌گردد، این خود سبب کند شدن و توقف انتشار Exendin-4 می‌گردد.

دکتر Chen توضیح داد به همین دلیل ما به این پچ، پچ هوشمند یا پاسخگو می‌گوییم، در بسیاری از پچ‌های پوستی آزاد شدن داروها بصورت ثابت و مداوم صورت می‌گیرد. در رویکرد ما یک موج انتشار سریع در هنگام نیاز و پس از آن کاهش انتشار دارو با پایدار شدن قند خون و یا حتی قطع انتشار دارو، صورت می‌گیرد.

محققان نشان دادند که پچ پوستی آنها حدود نیم اینج مربع مساحت دارد و حاوی مقدار کافی دارو برای کنترل قند خون در موشها برای یک هفته است. برای استفاده از این روش برای انسان، محققان باید این پچ را بر روی حیوانات بزرگتر که نیاز به داروی نسبتاً بیشتری دارند، آزمایش کنند. علاوه بر این پچ مورد نظر برای استفاده بر روی پوست انسان باید تغییر کند و احتمالاً نیاز به سوزنهای طویل‌تری دارد.

دکتر Chen گفت: ما باید اندازه‌ی پچ، شکل و مورفولوژی و طول میکرونیدل‌های آنرا بهینه سازی کنیم.

همچنین این پچ باید برای استفاده‌ی روزمره برای مثال در هنگام استحمام یا هنگامی که پوست عرق می کند، مناسب باشد.

 دکتر Chen با نتایج آزمایشات اخیر خود و گزارش تحقیقات سایر گروه‌ها در تولید پچ‌های میکرونیدل آزمایشی تشویق به ادامه‌ی تحقیقات شده است.در حال حاضر سایر محققان مطالعات اولیه بر روی انسان را بر روی پچ های حاوی انسولین برای کنترل دیابت نوع 1 و 2 آغاز کزده اند. دکتر Chenامیدوار است که نتایج این آزمایشات، در تولید پچ‌های حاوی انسولین نیز بکار گرفته شود.

منبع:

Nature Communications, 2017; 8 (1) DOI: 10.1038/s41467-017-01764-1

www.sciencedaily.com/releases/2017/12/171226134723.htm